Protest tegen nieuwe voorwaarden WhatsApp

WhatsAppFacebook.jpg

De nieuwe voorwaarden van WhatsApp zorgen wereldwijd voor ophef en protest. Behalve dat WhatsApp graag bedrijven de gelegenheid wil geven om te appen met hun klanten, waarvoor de voorwaarden moeten worden aangepast, richt de meeste protest zich vooral op het feit dat WhatsApp van plan is om gegevens te delen met modermaatschappij Facebook. De reden voor dat delen lijken redelijk onschuldig, maar ten tijde van de overname van WhatsApp door Facebook hebben deze bedrijven beloofd dat de privacy zou worden gewaarborgd, en vele anderen lezen daarin dat de bedrijven daarmee beloofden dat er geen gegevens onderling zouden worden uitgewisseld. Het resultaat is dat in de VS de FTC de handelingen van WhatsApp in de gaten houdt, en ook in het VK kijkt de overheid met argusogen naar WhatsApp. Overigens is er een mogelijkheid voor gebruikers om ervoor te zorgen dat bij hen het uitwisselen van gegevens niet gebeurt (opt-out).
Ik heb tijdens het accepteren van de nieuwe voorwaarden het vinkje ook 'uit' gezet. Niet zo zeer omdat ik me zorgen maak over mijn privacy (als gebruiker van dit soort instituten als Facebook, WhatsApp, maar ook Google of Microsoft, ben je hoe dan ook aan de goden overgeleverd), maar meer omdat ik slechte ervaringen heb met 'gepersonaliseerde' reclame. Ten eerste ergerde ik me blauw aan reclame die echt compleet 'fout' was - zo werd ik doodgegooid met reclame over babyartikelen, terwijl ik daar toch echt al heel lang uit ben, maar daarnaast lijkt het er ook op dat ik sinds ik die gepersonaliseerde reclame heb uitgezet (ik heb het over Google) ik hoe dan ook veel minder reclame krijg (met name in YouTube). Het is maar een gevoel dat ik niet met cijfers kan onderbouwen, maar het is wel de moeite waard om ook in het geval van WhatsApp dat te proberen. Ik heb onder meer daardoor het idee dat ik meer baat bij geen koppeling heb, dan bij wel een koppeling. -RO